Offline marketing Online marketing

Online en offline marketing vullen elkaar aan

Vaak wordt er gekeken naar de vraag of je moet kiezen voor online OF offline marketing. Maar waarom zou je kiezen? Online en offline marketing vullen elkaar aan en de meeste bedrijven hebben baat bij een combinatie.

Online en offline marketing vullen elkaar aan

Online en offline marketing vullen elkaar aan omdat ze elkaar kunnen versterken. Vooral bij een stuk herkenning van een nieuw bedrijf, merk of product is het handig om alle mogelijkheden te gebruiken om de doelgroep te bereiken.

Door de combinatie van online en offline marketing kun je op alle manieren werken aan het imago van een bedrijf, dienst of product. En met een strategische campagne kun je de bekendheid snel laten toenemen en beter blijven hangen.

Brand Awareness door zichtbaarheid en herhaling

Brand Awareness is niets anders dan bekendheid. Wanneer mensen aan een product of dienst denken moet er een beeld tevoorschijn komen van jouw product of bedrijf. Door reclames via online kanalen zoals Google adsense of affiliate partners. En daarnaast offline kanalen zoals bijvoorbeeld een poster laten drukken en deze op slimme plekken ophangen. Maar ook radio en tv commercials of advertenties in magazines werken nog altijd prima voor brand awareness.

Van sommige bedrijven kun je inmiddels de slogan wel dromen. Dit is een perfect voorbeeld van brand awereness, wanneer je een dienst zoekt en gelijk aan dit bedrijf denkt is de missie geslaagd.

Andere mogelijkheden om offline de online marketing aan te vullen

Het meegeven van promotieartikelen aan klanten of geïnteresseerden is nog altijd een beproefde methode van offline marketing. Door op deze promotieartikelen te verwijzen naar de website is de link naar de online aanwezigheid weer gemaakt.

Een leuke actie of attractie tijdens een beurs of evenement kan er voor zorgen dat jouw product, merk of dienst weer op een leuke manier onder de aandacht gebracht wordt. Vooral wanneer er een directe relatie is, kan dit er voor zorgen dat jouw bedrijf blijft hangen.

Op de juiste plaatsen zichtbaar zijn

Op de juiste plaatsen zichtbaar zijn is waarschijnlijk de belangrijkste afweging bij de keuze voor online of offline marketing. Daarbij is vooral de doelgroep en het product bepalend welke vormen van marketing je in gaat zetten.

Ook hier is het weer zo dat een brede campagne waarbij online en offline marketing elkaar aanvullen de grootste kans van slagen heeft. Maar welke vorm de meeste aandacht en exposure krijgt is per campagne verschillend.

Vooraf een duidelijk marketing strategie bepalen is super belangrijk! Zo maar iets gaan doen en hopen dat het een succes wordt is haast niet meer te doen. Daarom is het vaak handig om een specialist in te schakelen wanneer je grote plannen hebt.
De specialist kan dan samen met jullie bepalen hoe online en offline marketing het beste ingezet kan worden voor jouw doelgroep.