Beter leven

Eerlijk over elektrisch rijden: hier moet je aan denken

Het kabinet heeft ambitieuze plannen als het om het verminderen van de CO2-uitstoot in Nederland gaat. Een van de grootste doelen is dat vanaf 2030 nieuwe auto’s enkel nog uitstootvrij mogen zijn. Dat betekent dat veel fabrikanten al hebben aangegeven dat ze dan geen auto’s met een brandstofmotor meer zullen produceren. De plannen van het kabinet zijn al duidelijk zichtbaar. Zo beschikken we in Nederland over een derde van alle laadpalen in Europa. Een hele prestatie voor zo’n klein land. Ondanks dat we steeds meer elektrisch zijn gaan rijden, blijven de meningen hierover echter verdeeld.

Weet jij ook niet meer welke verhalen je moet geloven en ben je benieuwd wat nu eigenlijk het echte verhaal is? Waar je werkelijk aan moet denken voordat je op pad kunt? Hoe je kunt bepalen of elektrisch rijden ook voor jou interessant is? In dit artikel lees je alles wat je moet weten om de juiste beslissing te kunnen nemen.

met vrienden op autovakantie

Grote hoeveelheid laadpalen in Nederland

Iets waar de meeste mensen flink tegenop kijken, is het feit dat ze hun auto telkens op moeten laden. Dit maakt ze angstig. Want wat als ze na elke korte rit alweer een laadpaal op moeten zoeken? Gelukkig is de actieradius van de meeste auto’s prima. Hierdoor hoef je meestal niet veel vaker op te laden, dan dat je anders zou tanken. Bovendien is het aanbod van laadpalen in Nederland erg goed. Het is niet voor niets dat een derde van de laadpalen binnen Europa zich in ons kleine landje bevinden. Dat zegt wel iets over de voorzieningen in ons land.

Ben je op zoek naar een ev box oplaadpunt? Dan vind je deze op meerdere plekken binnen- en buiten Nederland. Er zijn bovendien handige apps die je kunt downloaden om de dichtstbijzijnde laadpaal te vinden. Hierbij zie je niet alleen de route die je moet volgen om de laadpaal te ontdekken, maar ook wat de tarieven zijn en of deze op dat moment beschikbaar is.

laadpaal voor thuis

Hoe ver komt een elektrische auto nu eigenlijk?

Wees zeker niet bang dat je na elk kort stukje je auto weer op de oplader kunt hangen. Dat zou niet praktisch zijn. Het is nou eenmaal een feit dat opladen langer duurt dan tanken. Bij een gewone lader kan je hier toch al snel tien uur voor uittrekken. Ook een snellader duurt langer dan gewoon tanken. De actieradius van een elektrische auto ligt bovendien over het algemeen lager dan bij een gewone brandstofmotor. In de meeste gevallen merk je van het laden echter weinig. Meestal gebeurt dat in de nacht of op de momenten dat je toch geen gebruik van de auto hoeft te maken. Alleen als je langere ritten maakt dan de actieradius van de auto, zal je ook tussendoor moeten stoppen om te laden. Als je dit bij een snellader doet, ben je hier ongeveer twintig tot veertig minuten aan kwijt. Gelijk een goed moment om dus even een pauze in te lassen.

Hoeveel winst voor het klimaat levert het nu eigenlijk op?

Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor het klimaat? Is rijden in een elektrische auto nu echt beter voor het milieu of valt dit in de praktijk tegen? Hier is veel onderzoek naar gedaan en spoiler alert: er is zeker sprake van klimaatwinst. De auto stoot immers geen CO2 meer uit tijdens het rijden. Toch is er ook nog kritiek. Zo is het productieproces van de batterij wel een stuk schadelijker voor het milieu dan bij een traditionele auto. Hier zal de komende tijd dan ook zeker nog verandering in moeten komen.