Tips

Grafische tips voor verbetering van uw website

Als een marketeer of SEO-specialist denkt aan het verbeteren van een website, zullen zijn gedachten uitgaan naar doelgroep-bereik, keywords, backlinks etc etc. Geen wonder dat deze websites vaak functioneel zijn ingericht en veel worden bezocht, maar zijn ze ook verleidelijk? Het tegenovergestelde is vaak het geval met websites van onder andere fotografen en grafisch vormgevers. Prachtig gemaakt, maar geen kip die het weet. De reden is eenvoudig: er is geen expertise in huis voor ‘de andere kant’. Bij marketeers etc. ontbreekt de kennis van kleuren, vlakverdeling, typografie, woord-beeld-verhouding etc. en bij fotografen en grafisch vormgevers ontbreekt kennis van SEO, GA etc. Dit artikel gaat in op de vraag: hoe kunnen marketeers deze grafisch kennis op de juiste manier uitbesteden of zelf aanleren door een cursus grafische vormgeving?

Steve Jobs versus Bill Gates…

Steve Jobs versus Bill Gates… "A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." –  Saint-Exupéry

Wat de boer niet kent…

Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet. Zo simpel is het, maar ook heel erg jammer. U kent vast wel het verhaal over de concurrentiestrijd tussen Bill Gates (in ons verhaal de marketeer) en Steve Jobs (de vormgever). Over hun decennialang durend verschil van mening over de wensen van hun klanten. Beiden hebben overigens na jaren de expertise van de ander geprezen. En terecht. Gates heeft heel geleidelijk in zijn carrière ingezien (moeten inzien), dat een verleidelijke verpakking, het juiste kleurgebruik, fantastische commercials en –by the way– ook de zen-achtig Apple-devices ten grondslag kunnen liggen aan wat nu het grootste techbedrijf ter wereld is. Gates en heel Microsoft waren zo gefocust op de eigen stokpaardjes (functionaliteit, uitbreidbaarheid, prijs-kwaliteit-verhouding), dat het eenvoudig niet in hen opkwam om ‘de andere kant’ (lees grafische en belevings-kant) echt serieus te nemen.

Wat de marketeer niet kent…

Wat een marketeer niet kent, gebruikt ie niet. Zo simpel is het, maar even jammer als het verhaal van Bill Gates. Het kost vaak moeite om voor uzelf te erkennen waar de pijnpunten, de gebreken, maar ook de kansen liggen. Voor alle marketeers die zelf verantwoordelijk zijn voor de bouw en onderhoud van websites, volgen hier een aantal tips om de website niet alleen SEO-functioneel te benaderen, maar rekening te houden met diepere emoties van specifieke doelgroepen die hun weerklank krijgen in keuze van lettertypen, gebruik van witruimte en kleurthema’s. En mocht u denken: “Uiterlijk en grafische frutsels zijn onbelangrijk, mijn klanten gaan altijd voor de inhoud”, dan bent u helaas precies die marketeer die kansen mist…

Een cursus grafische vormgeving voor verbetering van uw website?

De werkelijkheid is helaas vaak dat noch het één, noch het ander wordt overwogen: de vormgeving wordt niet uitbesteed (‘te duur’) en evenmin zelf aangeleerd (‘niet interessant en te onbelangrijk’). De kop van deze titel had ook kunnen luiden: ‘Bouw geen website zonder een grafisch ontwerp/concept’. Want een gemiddelde marketeer zal namelijk een responsive en hopelijk fraai WordPress-, Drupal-, Joomla- of Magento-thema kiezen en het helaas daarbij laten. Dat het toegepaste lettertype, de afgeronde hoeken van illustraties en de huiskleuren in de MailChimp-nieuwsbrieven en in drukwerk voor de klant iets heel anders uitstralen, voelt voor de gemiddelde marketeer dan ook niet van essentieel belang.

Bedrijven als Apple en dichterbij CoolBlue en PicNic weten hoe belangrijk juist dit aspect voor de beleving van de klant is. Het kost veel tijd en volharding om dit tot het gaatje door te voeren, maar het is essentieel.

Tip 1: Het een of het ander: uitbesteden òf een cursus grafische vormgeving

Als deze essentie wordt onderkend, wordt logischerwijs actie ondernomen. De vormgeving van de cross media en social media kanalen (denk aan pandbelettering, al het drukwerk, website, FB-bedrijfspagina etc. etc.) wordt voor zover mogelijk uitbesteed aan een professionele vormgever of vormgevingsbureau. Dat kan duur uitpakken… maar het is essentieel! Er bestaat één alternatief voor de kleine mkb- of zzp-er: de principes van grafische vormgeving zelf in voldoende mate aanleren. Hiervoor zijn voldoende mogelijkheden in het volwassenenonderwijs, variërend van tweedaagse lessen in de grafische Adobe-pakketten of de parttime, eenjarige cursus grafische vormgeving met veel aandacht voor typografie, kleurenleer, vlakverdeling, Gestalt-wetten etc. Opleidingsinstituten als Grafische Cursussen zijn gespecialiseerd in cursussen grafische vormgeving aan mkb- en zzp-ers die de noodzaak van professionaliteit op het gebied van grafische vormgeving onderkennen.

Tijdens de cursus ‘Grafische Vormgeving’ bij Grafische CursussenTijdens de cursus ‘Grafische Vormgeving’ bij Grafische Cursussen

Tip 2: Ockham’s scheermes

Heb je al eens van dit principe gehoord? Als marketeer misschien niet. Het komt er op neer dat bij een ontwerp eenvoud de voorkeur heeft boven complexiteit. Maar er is wel een grens… Zoals Albert Einstein het formuleerde:

"Alles moet zo eenvoudig mogelijk worden gemaakt, maar niet eenvoudiger".

Hij bedoelde daarmee dat de functionaliteit van een ontwerp of theorie niet mag leiden onder verdere vereenvou­diging. Ockham's scheermes (of zuinigheidsprincipe) is niet alleen in de wetenschap een bijzonder waardevol principe, maar ook in de Grafische Vormgeving.

Waarom zijn Apple-computers zo populair? Een van de redenen is zonder meer dat Steve Jobs vanaf de beginjaren van het computertijdperk het belang van 'Ockham's scheermes' inzag en dit principe doorvoerde in al zijn creaties. Jobs besefte dat de iPod zo min mogelijk knoppen moest hebben en dat de smartphone met één hand bediend moest kunnen worden. Hij ondervond grote weerstand van alle techneuten die functionaliteit boven vorm verkozen, zoals gebruikelijk bij computers van o.a. concurrent Microsoft.

Er heerst van nature een spannings­veld tussen vorm en functie. Jobs legde in tegenstelling tot al zijn concurrenten de nadruk op vorm. Maar hij waakte ervoor dat de kernfunctionaliteit van al zijn creaties gewaarborgd was. Want een consument die (te) belangrijke functies mist, zal overstappen naar een merk of model met meer functionaliteit. Maar daar staat tegenover dat het belang van een eenvoudige vorm alleen al blijkt uit de meerprijs die miljoenen fans voor 'hun' merk over hebben.

Ook in een grafische uiting als websites doet u er goed aan doen Ockham's scheermes ter hand te nemen. Het gevaar ligt altijd op de loer om meer informatie toe te passen dan nodig en wenselijk is. De schrijver Saint-Exupéry omschreef het als volgt:

"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away."

De website van Apple: toonbeeld van een aantrekkelijke tekst-beeld-verhouding.

De website van Apple: toonbeeld van een aantrekkelijke tekst-beeld-verhouding.

Tip 3: Tot in de puntjes…

wilt u meer praktische tips voor uw website over lettertypen of kleurgebruik? Dan kunt u met een gerust hart de volgende grafische aanbevelingen volgen. Als u twijfelt over het nut… bedenk dan dat naar veel van deze aanbevelingen onderzoek is gedaan! Tijdens een cursus grafische vormgeving komen dergelijke onderwerpen uitgebreid aan bod. Het is een vak, weet u nog?

  • Gebruik geen of heel weinig zwart voor teksten op uw website. Met 80-85% grijs komt u veel verfijnder over!
  • Gebruik een schreefloos lettertype vanaf corps 15 voor de broodtekst van uw website.
  • Geef ruimte, ruimte ruimte. Witruimte wel te verstaan.
  • Houd de verhouding tussen tekst en afbeeldingen in de gaten. Nog steeds zijn te veel webpagina’s gortdroog door tekst, tekst, en alleen maar tekst.
  • Licht afgeronde hoeken voor illustraties maken uw website verfijnder.
  • Gebruik af en toe ronde, aflopende of vrijstaande illustraties. We zijn zo gewend aan rechthoekige afbeeldingen, dat andere vormen ons al snel plezieren. En ja, om dit voor elkaar te krijgen, kan wat lastig zijn in HTML.
  • Gebruik kleuren uit een kleurthema. Die kunt u gemakkelijk samenstellen op sites als Adobe Color.
  • Besef wat specifieke kleuren en complementaire kleuren bij uw doelgroep oproepen. Gebruikt u bijvoorbeeld de kleur paars op de webpagina ‘voor-mannen.nl’? Weinig volgers zeker?