Online marketing

Linkbuilding kan het nog in 2020?

Heel vaak hoor je, lees je en zie je dat internet guru’s vertellen dat linkbuilding dood is. Dat het jouw website meer kwaad dan goed doet. Maar aan de andere kant zijn er ook nog heel veel SEO kantoren en specialisten die zichzelf als linkbuilders profileren. In dit artikel geven wij antwoord op de volgende vraag: Linkbuilding kan het nog in 2020?

Welke vormen van linkbuilding kunnen nog in 2020?

Ik ben er van overtuigd dat linkbuilden ook in 2020 nog zal bestaan en zeker een positieve werking kan hebben op de rankings van een website. Door het kiezen van de juiste linkbuilding strategie├źn kun je zeker nog mooie posities behalen.

Er zullen wel enkele voorwaarden moeten zijn aan de huidige website om met linkbuilding te kunnen beginnen. Er moet sowieso al content op staan en het liefst interessante content. Er moet bepaald worden wat het doel is van de website: zoveel mogelijk bezoekers, zoveel mogelijk verkopen of iets anders? Aan de hand van deze keuze kan namelijk gerichter bepaald worden op welke termen jij het beste bezoekers kunt gaan aantrekken. Wanneer de website al langer bestaat kan een goede analyse van de huidige rankings mede bepalen op welke zoektermen de website nu al gevonden wordt en of daar nog winst te behalen is.

Enkele linkbuilding tips

  • Ga voor content marketing, door hoogwaardige content te schrijven die echt waardevol is voor jouw bezoekers, zul je vanzelf linkjes krijgen naar jouw website vanaf andere sites en/of social media.
  • Relevante linkjes, wijs andere webmasters op jouw blog en de toegevoegde waarde die de inhoud heeft voor zijn of haar bezoekers. Je kunt ook een ruil voorstellen waarbij jij vanaf een andere pagina of andere relevante website teruglinkt naar zijn of haar website.
  • Interne linkbuilding, bouw jouw eigen website zo op, dat hij makkelijk te “lezen” is door Google en Google jouw website en structuur zal begrijpen.

Zelf aan de slag met linkbuilden?

Het is zeker mogelijk om zelf aan de slag te gaan met linkbuilden. Hiermee bespaar je een hoop kosten t.o.v. het inhuren van een SEO specialist. Het kost echter veel tijd en doorzettingsvermogen om zelf de linkbuilding van jouw website echt goed te doen.

Wanneer je maar 1 website hebt, kun je ook vaak niet zoveel bieden aan andere webmasters. En zul je dus een groter netwerk moeten bouwen of bereid zijn om soms te betalen voor een linkje. Ook is het een gevaar dat je jouw linkbuilding te eenzijdig en duidelijk herkenbaar doet waardoor Google je niet zal belonen maar bestraffen voor jouw inspanningen.

Bedenk dus van te voren goed of je tijd en genoeg verstand van linkbuilden hebt voordat je er zelf mee aan de slag gaat. En kies anders voor een echte online marketing en SEO specialist. Maak duidelijke afspraken en laat de specialist jou elke maand rapporteren wat de voortgang is. Verwacht alleen niet binnen enkele weken resultaten, zeker in competitieve markten kan het vele maanden duren totdat je echt resultaten gaat halen.