De opvatting over het investeren in relaties verschilt vaak als het gaat om persoonlijke of zakelijke relaties. Het is normaal om je leven lang tijd en energie te investeren in vriendschappen en huwelijken. Maar bij zakelijke contacten lijkt het of de aandacht groter is voor het contact leggen met nieuwe klanten en minder voor het onderhouden van contacten met de blijvende klant.
Het binnenhalen van een nieuwe klant is reden voor een feestje, maar het behouden van blijvende klanten wordt bijna nooit gevierd. Hier valt dus letterlijk nog winst te behalen. Daarom gaan we hier dieper in op het belang van investeren in relaties en hoe je dit het beste aanpakt.
Waarom is investeren in relaties van groot belang?
Waarmee hou je het als ondernemer langer vol: geen saldo op je bankrekening of een lege contactenlijst in je telefoon? Wie bezig is met de financiële administratie pakt vaak alleen de telefoon erbij als afleiding. Maar bekijk je contactenlijst eens op een andere manier.
Al die namen in je telefoon zijn je eigenlijke kapitaal. Want je netwerk is toch de bron van nieuwe opdrachten of orders? Als bedrijf of ondernemer wil je niet alleen succesvol worden, je wilt toch juist succesvol zijn en vooral dat blijven? Een langdurige samenwerking met een zakenrelatie is de bouwsteen voor succes. Die samenwerkingen behoud je door direct contact te onderhouden en zo te investeren in relaties.
Hoe kun je zorgen dat de relatie warm blijft?
Lange afstandsrelaties lopen vaak stuk. Ondanks de digitale communicatiemogelijkheden wordt de afstand vaak gaandeweg steeds moeilijker te overbruggen. Afstand is dus nooit goed in een relatie en zeker niet in een zakelijke relatie. Aandacht geven en onder de aandacht blijven is dus een investering in je bedrijfskapitaal. Het blijkt moeilijk een relaties te onderhouden als het tastbare contact onderbreekt.
Dit werkt in het zakenleven ook zo. Online contact onderhouden is noodzakelijk voor de bereikbaarheid, maar maak het vooral ook tastbaar. Reminders door relatiegeschenken te verzenden of persoonlijk te geven is daarvoor een goede methode die eigenlijk al eeuwenlang gebruikt worden.
Al voor dat het woord marketing uitgevonden was, gaven farao’s en keizers elkaar geschenken. Mocht het ooit tot een vriendschappelijk treffen tussen de mensheid en aliens komen, dan zal deze ontmoeting ongetwijfeld gevierd worden met een geschenk. Waarom? Omdat het altijd heeft gewerkt en altijd zal blijven werken.
Wat zijn leuke blijvende relatiegeschenken?
Maar wat is een leuk relatiegeschenk waarmee je als bedrijf of merk een blijvende indruk maakt? Welk geschenk is een goede investering in relaties? Een cadeau moet op een of andere manier de waarden van je bedrijf of merk uitdragen. Je bedrijfsnaam laten drukken op zo’n geschenk is goed om te blijvend herinnerd te worden. Een bidon laten bedrukken bij Lavistarelatiegeschenken.nl is een goed voorbeeld. Dit laat zien dat je als bedrijf staat voor duurzaamheid en dus ook gaat voor duurzame relaties. Een waterfles is bovendien een gebruiksvoorwerp wat iedereen gebruikt, achter zijn bureau of tijdens het sporten. Een bidon bedrukken met je naam verbindt jouw bedrijf aan hetgeen wat letterlijk verfrissing brengt. Dat is een reminder door een relatiegeschenk dat ze bij jou moeten zijn voor verfrissende ideeën.