Offline marketing Online marketing

Oude versus nieuwe marketing: zijn ze even goed?

Regelmatig zijn er vragen van ondernemers over nieuwe marketing technieken en of deze beter zijn dan de oude! Voor de meeste bedrijven en producten is een combinatie van beiden de beste manier van marketing. In deze blog lees je een diepere uitleg over oude versus nieuwe marketing en de vraag of zijn ze even goed zijn?

Wat verstaan we onder nieuwe marketing?

Nieuwe marketing zijn de laatste vernieuwingen op het gebied van marketing. In de digitaliserende wereld waar wij in leven is dit voornamelijk online marketing. Waar mensen vroeger naar de specialist gingen voor vakkundige informatie wordt nu snel informatie online opgezocht en kan iedereen zich een expert noemen. Belangrijk voor jou dus om de informatie die je aanbied via jouw website ook echt relevant te maken voor jouw specifieke doelgroep.

De laatste jaren is vooral influencer marketing sterk in opkomst. Via Youtube en Social Media zoals Facebook en Instagram hebben diverse influencers een trouwe schare fans weten te krijgen. Deze volgers hebben vaak gedeelde interesses met hun influencer en zijn daarom heel interessant voor bedrijven.

Wanneer je jouw product of merk in beeld laat komen bij zo’n influencer is de kans groot dat zijn of haar volgers snel interesse zullen tonen in jouw product. Het zorgt voor herkenning en bekendheid en het is gebaseerd op emotie en dat is nog steeds een belangrijke pijler in oude marketingprincipes.

Andere vormen van nieuwe marketing zijn:

  • Google retargeting: waarbij een bezoeker aan een webshop daarna steeds weer producten van deze webshop voorbij ziet komen op andere websites die hij bezoekt.
  • Weer persoonlijker: lange tijd werd er vooral veel geadverteerd online, maar nu wordt er steeds doelgerichter geadverteerd op de nieuwe media. Zodat de producten beter aansluiten bij de bezoeker.
  • Snelle klantenservice: bezoekers zijn kritischer en willen direct antwoord op hun vragen. Steeds meer webshops hebben een online chat functie of zijn snel te bereiken via social media.

Wat is traditionele marketing

Onder traditionele marketing verstaan we offline marketing technieken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld telemarketing, deur aan deur reclame, televisie en radio reclame en advertenties in magazines of het weggeven van promotieartikelen.

Het mooie is dat veel oude marketing technieken nog steeds worden gebruikt alleen in een moderne variant. Zeker nu de online marketing zich steeds verder ontwikkeld wordt teruggegrepen naar technieken die in de traditionele marketing ook werden gebruikt.

Bij nieuwe marketing had ik het zojuist over het persoonlijker worden van de advertenties. In de traditionele marketing kwam een verkoper in een winkel naar je toe en wist binnen een paar vragen waar je behoefte aan had. Een kledingverkoopster kon de mooiste combinaties maken die precies bij jouw huid en haarkleur pasten. Zij was getraind om een specifieke doelgroep aan te spreken en te verleiden tot het doen van aankopen (influencer).

De klantenservice en dan vooral persoonlijk contact is een ondergeschoven kindje geweest. Terwijl dit in de traditionele marketing 1 van de belangrijkste pijlers van klanttevredenheid was. Klanten hadden zelfs een wat hogere prijs over voor een goede service. In de nieuwe marketing komt dit ook steeds meer terug. En veel grote webshops hebben zelfs weer fysieke winkels of showrooms waar klanten producten kunnen proberen en zien.

Oude versus nieuwe marketing

Zoals je hebt kunnen lezen gaan oude en nieuwe marketing vaak hand in hand. Waar de nieuwe marketing zich eerst richtte op snel en veel informatie voorziening en goedkope producten. Gaat hij nu langzaam weer de betere zaken van de oude marketing gebruiken in een modern jasje.

Zo kun je mooie flyers drukken en verspreiden op een beurs of feest met daarop een QR-code waarmee de bezoekers direct een korting krijgen of een online product of actie kunnen zien. Juist het combineren van oude en nieuwe marketing kan er voor zorgen dat jouw product of dienst langer blijft hangen in de snelle hedendaagse wereld.

Het zoeken naar de juiste combinatie, i.p.v. het verschil tussen oude versus nieuwe marketing, kan er voor zorgen dat je meer mogelijkheden hebt om jouw doelgroep te bereiken.