Tips

Webshop in meerdere landen? Let op je SEO!

Online ondernemen is bij uitstek geschikt om eens een kijkje te nemen over de grens. Want je webshop laten vertalen is zo gebeurd, toch? Toch niet! Je webshop in meerdere landen runnen, waar ook andere talen en valuta gelden, is toch wat ingewikkelder dan je zou denken. Om te ranken in verschillende zoekmachines in verschillende landen, dien je je SEO correct in te richten. Hoe? Dat vind je hieronder!

1. Richt Google Search Console in

Heb je geen ccTLD maar een gTLD, bijvoorbeeld .com, .net of .biz? Geef dan in Google Search Console je target country aan, zodat Google weer voor welk land jouw webshop bedoeld is. Heb je een .com/nl/, .com/be/, .com/de/, etc.? Geef dan iedere subfolder een eigen Google Search Console account en stel per subdirectory de juiste target country is.

 

2. Domeinextensie

Zowel ccTLD’s als gTLD’s hebben voordelen voor SEO. Zo is een ccTLD als .nl altijd vertrouwd in de zoekresultaten van Google, en is onmiskenbaar duidelijk voor Google dat het om een website voor Nederland gaat. Kies je voor een gTLD, zoals bijvoorbeeld .com, dan is dat niet zo. Ga je linkbuilden, en waarde opbouwen op je TLD? Dan is een .com domein weer veel voordeliger. Een linkje heeft zo waarde voor alle pagina’s binnen je domein, dus zowel voor .com/nl/ als voor .com/de/. Linkbuild je naar een .nl TLD? Dan bouw je op je .de site geen waarde op. Kortom: linkbuilding is voordeliger als je jouw meertalige site op een gTLD onderbrengt.

3. Implementeer alternate tags!

Met alternate tags geef je in de broncode van een website aan dat een bepaalde webpagina ook in andere talen en regio’s beschikbaar is. Zo voorkom je dat bijvoorbeeld .com/be/ in de Nederlandse Google verschijnt, in plaats van de .com/nl/ versie van je site.

Voor een correcte implementatie van alternate tags kun je kijken op Lampdirect.be/nl/. Daar vind je in de HTML-code de alternate tags.

Webshop in meerdere landen inzetten? Gebruik dan alternate tags! Op de website van google kun je uitleg vinden hoe je dit correct doet!

Je kan alternate tags gebruiken binnen een gTLD (zoals .com) maar ook crossdomain. Zo zie je dat zalando.nl. zalando.be en zalando.de ook alternate tags gebruiken die naar elkaar verwijzen.

4. Zorg voor de juiste contenttaal

Een logische maar belangrijke: pagina’s die in het Zweeds geschreven zijn, maar bedoeld zijn voor Google.nl, zullen het minder goed doen in de Nederlandse zoekresultaten dan Nederlandstalige pagina’s in Google.nl. Google geeft pagina’s in de landtaal voorrang. Dus wil je een webshop in meerdere landen gaan gebruiken ga dan voor de adviezen van Google.