Regelmatig vragen klanten of zoekmachine optimalisatie in 2018 nog steeds echt nodig is? En of je niet gewoon een leuke website kunt starten en als de bezoekers het een interessante website vinden ze vanzelf komen!
Een mooie website of een goede website?
Veel mensen die een nieuwe website willen starten of hun huidige website willen aanpassen willen vooral een mooie website. Dat is zeker het visite kaartje dat bezoekers het eerste zien. Maar wanneer de bezoeker vervolgens geen flauw idee heeft waar deze website over gaat en er geen snelle actie ondernomen kan worden zijn ze ook zo weer weg.
Dat is dan wanneer de bezoekers de website überhaupt kunnen vinden, want er zijn inmiddels op elk gebied zoveel concurrenten online dat je onderscheiden lastig is.
Een goede website is voor de bezoekers een website waar je direct ziet waar het over gaat en waar waardevolle informatie wordt geboden of een product waar de bezoeker naar op zoek is.
Een goede website voor de zoekmachines is een website die een duidelijke structuur heeft, waar via weinig tussenstappen genavigeerd kan worden naar logische bijbehorende pagina’s of artikelen. Een snelle website en een website waar bezoekers langer dan enkele seconden blijven hangen.
Zoekmachine optimalisatie in 2018 hoe werkt dat?
Er zijn online best veel tutorials te vinden hoe zoekmachine optimalisatie werkt. Vooral een goede inhoud van de teksten op de website en het terug laten komen van de belangrijkste zoektermen waar je op gevonden wilt worden is belangrijk. Bij een wordpress website kun je met behulp van een SEO plugin van bijvoorbeeld YOAST direct zien of jouw pagina voldoet aan de wensen van de zoekmachines.
Maar als het zo simpel zou zijn, zou iedereen het kunnen en we toch allemaal op nummer 1 staan! Helaas is zoekmachine optimalisatie in de praktijk veel complexer. Want zeker de zichtbaarheid van een nieuwe website of een bestaande website met slechte SEO kan maanden duren.
Website optimaliseren of adverteren?
Veel online bedrijven gaan ook snel weer ten onder in de grote massa en kunnen ze alleen inkomsten krijgen door te gaan adverteren op bijvoorbeeld Google of Facebook. Dit adverteren kost uiteraard behoorlijk wat geld en wanneer je stopt met betalen stopt ook de bezoekersstroom.
Wanneer het lukt om in de organische zoekresultaten hoger te komen dan zijn de bezoekers blijvend, want met een positie op de eerste pagina of zelfs de eerste plek van Google ben je zeker van gerichte bezoekers. En deze blijven ook terug komen zolang je hoog in de zoekresultaten staat.
Website optimalisatie zelf doen of uitbesteden?
Wanneer je veel kennis hebt op het gebied van zoekmachine optimalisatie en daarnaast ook veel tijd dan kun je er voor kiezen om dit zelf te gaan doen. Maar meestal is het verstandiger om een partij te zoeken die dit voor je kan doen, zodat jij je zelf bezig kunt houden met waar je echt goed in bent.
Er zijn heel veel bedrijven die zoekmachine optimalisatie diensten aanbieden, en het is dus ook erg belangrijk om op zoek te gaan naar een partner met goede aantoonbare resultaten.
Daarnaast moet je gaan kiezen of je alleen jouw eigen website gaat optimaliseren of ook wil gaan werken aan linkjes van andere websites naar jouw website. Vooral dit linkbuilden is een erg tijdrovende klus, waarbij wij zelf ook meestal deze linkbuilding uitbesteden aan specialisten.
Zij hebben de juiste benader technieken en kunnen waardevolle linkjes krijgen op websites waar je zelf niet opgekomen zou zijn.
Heb je vragen of wil je advies voor een goed bedrijf neem dan contact met ons op.