Facebook, het online platform dat is opgericht in 2004, telt momenteel 9,5 miljoen Nederlandse accounts. Dit aantal neemt nog steeds toe. Na WhatsApp is Facebook in 2018 het meest gebruikte social media platform in Nederland. De leeftijdscategorie 20-39 jaar is de grootste groep dat gebruik maakt van dit kanaal. De kans is dan ook groot dat jouw doelgroep gebruik maakt van dit populaire platform. Om hier op in te spelen is het belangrijk dat jouw onderneming zich ook bevindt op Facebook. Ben jij benieuwd waarom het de moeite waard is om tijd en energie in Facebook te steken?
Het aantal zoekopdrachten is enorm
Zoals eerder genoemd heeft Facebook veel gebruikers. Dit resulteert in een groot aantal zoekopdrachten, namelijk 2 miljard per dag. Om een vergelijking te kunnen maken: Google voert dagelijks 3,5 miljoen zoekopdrachten uit. Het verschil in het aantal zoekopdrachten is groot. Uiteraard verschillen de zoekopdrachten voor beide partijen. Maar de zoekopdrachten op Facebook zijn ook van meerwaarde voor jouw bedrijf. Je maakt vast wel eens gebruik van de zoekmachine in Facebook. De pagina screenen van een concurrent, recensies bekijken van een toekomstige leverancier of meer informatie zoeken over een sollicitant. Op Facebook is deze informatie allemaal beschikbaar.
Advertentie mogelijkheden
Wanneer je iets post op Facebook wordt dit maar aan 16% van je volgers getoond. De afgelopen jaren is dit bereik steeds kleiner geworden. Om je volgers toch te bereiken biedt Facebook de mogelijkheid om te adverteren via Facebook. Wanneer je een advertentie wil plaatsen kan je de doelgroep specificeren op bepaalde kenmerken zoals leeftijd of woonplaats. Maar ook op interesses en voorkeuren. Facebook kan er op die manier voor zorgen dat je gericht adverteert en er een expliciete doelgroep wordt bereikt. Hoe vaker een potentiële klant in contact komt met jouw bedrijf, hoe groter de kans is dat deze iets bij jou zal afnemen.
Ontwikkelingen en veranderingen aankondigen
Ga je een nieuw product op de markt brengen? Of heb je toevallig een evenement op de planning staan? Facebook is het ideale platform om deze aangelegenheden aan te kondigen. Het social media platform kan dan ook worden gezien als een extra kanaal voor je content. Blogs maar ook video’s zijn allemaal te plaatsen op Facebook. Door de overzichtelijke structuur in de vorm van een tijdlijn wordt de meest recente content, in tegenstelling tot bij een website, bovenaan geplaatst. Hierdoor zijn de bezoekers van jouw pagina op de hoogte van de laatste gebeurtenissen.
Eenvoudig en relatief goedkoop middel
Elk bedrijf wil natuurlijk een zo hoog mogelijke ROI realiseren. Hierbij is het ideale scenario een hoog resultaat tegenover lage kosten. Een account bij Facebook is gratis, dit maakt het een goedkoop middel. Wanneer je een advertentie wil plaatsen kost dit uiteraard wel geld. Deze kosten zijn afhankelijk van je doelstellingen en de branche waar je je in bevindt. Echter, is het wel een goede investering wanneer je kiest voor een advertentie op Facebook. Door de mogelijkheid van targeten is de kans op een goed resultaat groot.
Doelgroep is altijd en overal bereikbaar
Tegenwoordig wordt de laptop steeds vaker ingeruild voor de mobiele telefoon. Maar liefst 9 op de 10 gebruikers van Facebook maakt gebruik van Facebook via de app. Dit betekent dat bijna alle facebookgebruikers altijd en overal via hun mobiele telefoon te bereiken zijn. Niet alleen Facebook profiteert hiervan mee. Ook andere sociale media, bijvoorbeeld Instagram is een zeer populair platform die niet kan worden onderschat. Met name wanneer je een jongeren wilt bereiken is Instagram een efficiënt medium. Door de vele mogelijkheden van social media is het noodzakelijk om daarom elk medium op de juiste manier in te schakelen. Mocht je hier geen tijd of energie insteken, gebruik dan het platform helemaal niet. Zodra je het wel gebruikt, moet dit goed zijn, alleen op die manier zorgt het voor een echte toegevoegde waarde voor een ondernemer.