Het jaar is nog niet zo oud, maar inmiddels kunnen we al een aantal online marketing trends en ontwikkelingen voor 2019 bespeuren. Deze trends en ontwikkelingen bieden marketeers een hoop nieuwe mogelijkheden. Daarnaast is het zo dat je simpelweg niet om sommige online marketing trends en ontwikkelingen van 2019 heen kan. Daarom is het van belang hiervan op de hoogte te zijn. Hieronder worden een aantal van de belangrijkste online marketing trends en ontwikkelingen van 2019 voor je op een rijtje gezet.
Trends van 2018 die invloed hebben op 2019
Ieder jaar zijn er weer nieuwe online marketing trends en ontwikkelingen, dus ook in 2018 waren er diverse ontwikkelingen. Een aantal daarvan hebben nog steeds invloed op de trends van dit jaar. Ten eerste was er de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waardoor elk EU land gebruik maakt van een identieke privacywet. Als marketeer maak je bijvoorbeeld gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Deze wet is dus van grote invloed op online marketing.
Als marketeer kun je niet om Google heen. Niet alleen is SEO (Search Engine Optimization) er op gericht om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van deze zoekmachine te eindigen. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van Google Ads voor reclamecampagnes. Vorig jaar deed Google vele updates en werd ook Google Ads volledig vernieuwd middels een nieuwe omgeving. Ook werd veel veranderd voor smartphone gebruikers. Deze veranderingen zullen nog steeds van invloed zijn op de online marketing trends en ontwikkelingen van 2019.
Wat zijn de online marketing trends in 2019?
De veranderingen uit 2018 zullen dus nog steeds van grote invloed zijn op het werk van menig marketeer. Hieronder volgen een aantal trends en ontwikkelingen van 2019. Hoe meer je hiermee rekening houdt, hoe meer je een streepje voor hebt op je concurrenten als het gaat om je online marketing strategie.
Welke online marketing ontwikkelingen kunnen we de komende periode verwachten?
Social media blijft evolueren. Daarnaast is niet elk social media kanaal meer even groot als eerst. Zo heeft Facebook dit jaar een hoop gebruikers verloren dankzij hun vele privacy problemen. Hier staat tegenover dat Instagram juist wel weer gestaag aan het groeien is binnen Nederland. Doordat deze social media site steeds interessanter wordt voor marketeers, is het aan te raden gebruik te maken van dit platform voor jouw social media marketing strategie. Ook stories worden steeds belangrijker. Deze spelen in op onze FOMA, Fear Of Missing Out. Deze verhalen kun je 24 uur lezen, waarna ze van de tijdlijn verwijderd worden. Dit nodigt volgers uit om de verhalen nú te lezen, want anders mis je het.
Influencer marketing wordt steeds belangrijker
De andere belangrijke online marketing trend van 2019 is influencer marketing. Hierbij worden social media persoonlijkheden ingezet. Zij gebruiken hun invloed (vandaar de term influencer) om hun volgers warm te maken voor producten en diensten van bedrijven. Ook promotie van het merk zelf is een mogelijkheid. Vloggers, bloggers en social media personalities zijn belangrijker dan ooit. Als marketeer kun je hier niet meer om heen. Schroom daarom niet om influencers in te zetten.