Een virtueel kantoor is een dienst die werknemers en bedrijfseigenaren in staat stelt om op afstand te werken door een reeks bedrijfsfuncties aan te bieden die via het internet toegankelijk zijn. Het stelt organisaties ook in staat om een aanwezigheid te creëren en te handhaven op een gewenste locatie zonder de noodzaak om huur te betalen voor een daadwerkelijke ruimte. Een virtueel kantoor Amsterdam is interessant voor multinationals, doordat ze graag een vestiging hebben in vele grote steden in Europa. Een vergaderruimte huren Amsterdam is daardoor erg populair voor vele startups en gevestigde namen in Nederland.
Wat biedt een virtueel kantoor?
Dankzij deze virtuele kantoren kunnen bedrijven beschikken over:
- Een zakelijk postadres: dat helpt bedrijven een beetje meer prestigieus te lijken dan wanneer ze hun echte adres zouden gebruiken.
Een receptionist: dit helpt als u vergaderingen organiseert in en rond uw virtueel kantoor, want het laat dat virtueel kantoor een beetje minder virtueel lijken voor uw klanten en collega’s. - Enveloppen openen en scannen: als u post krijgt op een adres waar u niet bent, is dit een geweldige dienst waarmee u alle post kunt laten scannen en naar u kunt e-mailen, zodat u uw administratie kunt bijhouden.
- Vergaderzalen: u hebt misschien geen toegang tot een ‘fulltime’ bureau, maar u kunt tenminste ook op deze plaatsen vergaderingen regelen.
Telefoonbeantwoording en voicemail: dit helpt u gewoon uw inkomende gesprekken te beheren, en betekent dat u uw persoonlijke mobiel niet hoeft aan te bieden, maar een echt vast nummer gebruikt, dan ziet u er wat meer ‘pro’ uit!
Dit zijn slechts enkele van de diensten die aanbieders van virtuele kantoren aanbieden, maar zorg ervoor dat u dit vooraf controleert. Sommige bieden misschien minder, en sommige van de premium diensten bieden misschien meer.
Waar komt het idee voor een virtueel kantoor vandaan?
Zoals gezegd is het idee afkomstig van de Executive Suite en heeft het zich ontwikkeld vanwege de mogelijkheid voor bedrijven om op afstand te functioneren met behulp van steeds geavanceerdere communicatietechnologie. Dankzij de voordelen van Skype, Google Hangouts en vele andere platforms kunnen ondernemers de kosten van het huren van een kantoorruimte verlagen.
Deze flexibiliteit heeft jonge bedrijven de mogelijkheid geboden om teams op te bouwen buiten de meer zichtbare locaties, de kosten te drukken en er toch ‘prestigieus’ uit te zien. Voor veel bedrijven is een prestigieus postadres irrelevant, maar voor veel bedrijven maakt het wel degelijk verschil. Als u een high-end advocaat bent, zult u ervoor willen zorgen dat uw postadres in Centraal Londen ligt, anders zouden uw cliënten kunnen denken dat uw capaciteiten evenzeer ontbreken als uw feitelijke bedrijfsadres. Dit is niet geweldig voor het bedrijfsleven.