Tijdens de feestdagen loopt het aantal bestellingen bij webwinkels vlot binnen! Velen kunnen al snel niet meer volgen en het aantal orders stapelt zich op. Uiteraard is het voor klanten heel vervelend dat hun bestelling niet op tijd geleverd kan worden. Zoals bij veel zaken, is een goede voorbereiding reeds het halve werk. Vandaar is het ook zeer belangrijk om je als webwinkel voor te bereiden op deze drukke dagen! Dit jaar zal er dankzij corona zelfs nog veel meer online besteld worden. Zet je maar al schrap!
Begin met het opbouwen van je voorraad
Webwinkels vinden het vaak niet leuk om voorraad op te bouwen, logisch want indien je niet alles verkocht krijgt betaal je er zelf voor. Toch zal het in deze periode van het jaar cruciaal zijn om voldoende voorraad aan te leggen. Niet alleen zal er meer worden verkocht in jouw winkel, het extra risico is dat ook de leveranciers niet zullen kunnen volgen met de bestellingen. Ook zijn sommige leveranciers gesloten tijdens deze dagen. Maak daarom steeds goede voorspellingen over wat je zal gaan verkopen. Dit kan je doen door rekening te houden met de verkoopcijfers van vorige jaren.
Pakjes moeten op tijd de deur uit!
Wanneer je op de website een belofte hebt gemaakt naar de klant toe, zorg er dan voor dat je die ook nakomt. Zeker op het gebied van tijdig leveren zal dit cruciaal zijn. Wanneer mensen hun pakjes dit jaar te laat hebben ontvangen door jouw toedoen, zullen ze volgend jaar waarschijnlijk voor een andere winkel kiezen. Om alles vlot te laten verlopen, kan je eventueel extra personeel aanwerven om tijdelijk te komen helpen. Vergeet zeker ook niet om een voorraad aan verzenddozen en dymo 99010 labels aan te leggen. Je hebt niets aan extra personeel, wanneer je voorraad verzendmateriaal uitgeput is.
Hou ook het financiële plaatje in de gaten
Extra voorraad aanleggen en meer personeel inschakelen zijn logische stappen. Toch mag je ook de kosten niet uit het oog verliezen. Het klopt dat je tijdens deze periode waarschijnlijk meer zal verkopen, maar je moet er ook voor zorgen dat je gerealiseerde marges groot genoeg zijn. Anders zal deze drukke periode zich al snel omvormen tot een verliespost. Om marges op te krikken zou je zeer kleine prijsstijgingen kunnen doorvoeren, ze moeten voor de klant wel haast onmerkbaar blijven!